Zomerse boerderij in Drenthe
Prijs: Op aanvraag |
Schilder: Peter van den Braken |
Afmetingen: 57 x 52 inclusief lijst, werk is in goede staat |
Signatuur: rechtsonder, gedateerd 1923 |
Techniek: Olieverf op doek |
Beschrijving
Peter van den Braken schilderde dit boerderijdeel in 1923 in Drenthe in de omgeving van het gebied De Strubben Kniphorstbos. Een weggetje en een deur van een boerderij, ingeklemd door een eik met kolossaal gebladerte.
De compositie van grote verticale en horizontale vlakken is krachtig, robuust. Die opzet is dienstbaar aan de expressie van het onderwerp. Dat is de mystiek van de geheimzinnige weg naar de deur van het leven, die toegang geeft tot de grotere, onbekende hemelsblauwe ruimte erachter. De diepere zin eist dat de hemelse deur geopend wordt, de sprong gewaagd.
De schoonheid van de natuur is hecht met de weg naar de deur van de boerderij verbonden. Zij omarmt die toegang van alle kanten door de koelte van de eik, haar liefdevolle aanwezigheid en de luister en schittering van haar krachtige bladeren en kleuren.
Biografie
Van den Braken werd geboren in 1896 in Eindhoven als zoon van Poulus Catharina (Pauw) van den Braken (1868-1963) en Maria Elisabeth Cecilia van Bakel (1894-1980). Hij was de jeugdvriend van Antoon Coolen, die ook landelijk vooral werd als streekromanschrijver van het Brabantse leven. Van den Braken was een bewonderaar van Vincent van Gogh. In het schildersdorp Heeze was de schilder Jan Kruysen zijn leermeester en had contact met zijn zoon Antoon Kruysen.
Van den Braken heeft op vele plaatsen gewoond en hij heeft ook veel gereisd. Reeds op twaalfjarige leeftijd besloot hij Brabant te verlaten om met zijn schildersbenodigdheden de wereld rond te trekken.
Zo werkte hij in zijn jonge jaren onder andere in Brussel, Maastricht, Nijmegen, Amsterdam, Kortenhoef, Parijs, Londen en Rome. Vroeg in zijn leven werkte hij ook in Zwitserland, Frankrijk en Portugal. Later enige tijd in Finland, Noorwegen, Noord-Amerika. in Canada (Montreal en Toronto), Palm Beach in Florida en in Mexico City.
Hij schilderde vooral landschappen en stillevens, waarbij hij uitging van zijn geheugen en van schetsen. Maar eerst en vooral was en bleef hij, in het spoor van Jan Kruijsen en diens zoon Antoon, toch bij uitstek de schilder van het fraaie Brabantse landschap met haar typische boerderijen.