Veldschuur

Prijs: Op aanvraag
Schilder: Peter van den Braken
Afmetingen: 73 x 64, inclusief lijst, werk is in goede staat
Signatuur: rechtsonder, gedateerd 1924
Techniek: Olieverf op board

 

Beschrijving

Een curieus onderwerp: een veldschuur, aan twee kanten open met een atypische, ronde, schotelachtige vorm. Net als bij Jan Kruysen zijn schuren in het werk van Peter van den Braken prominent aanwezig. De schuur als symbool van eenvoud en arbeid, van het bestaan als levenswerk.
Het beeld in dit schilderij zien we niet vaak in de schilderkunst: twee deuren die wagenwijd tegenover elkaar open staan. Een schuur waar we dwars doorheen kijken naar die andere wereld aan gene zijde. Het narratief van deze merkwaardige schuur is echter kraakhelder. Het werk brengt het expressionistisch model van de Brabantse kunstenaar in beeld.
Zijn nederige schuur gebiedt liefdevol en roept luid: verberg niets, blijf niet bij je zelf, sta open en heb lief.

 

Biografie 

Peter van den Braken werd geboren in 1896 in Eindhoven als zoon van Poulus Catharina (Pauw) van den Braken (1868-1963) en Maria Elisabeth Cecilia van Bakel (1894-1980). Hij was de jeugdvriend van Antoon Coolen, die ook landelijk vooral werd als streekromanschrijver van het Brabantse leven. Van den Braken was een bewonderaar van Vincent van Gogh. In het schildersdorp Heeze was de schilder Jan Kruysen zijn leermeester  en had contact met zijn zoon Antoon Kruysen.

Van den Braken heeft op vele plaatsen gewoond en hij heeft ook veel gereisd. Reeds op twaalfjarige leeftijd besloot hij Brabant te verlaten om met zijn schildersbenodigdheden de wereld rond te trekken.

Zo werkte hij in zijn jonge jaren onder andere in Brussel, Maastricht, Nijmegen, Amsterdam, Kortenhoef, Parijs, Londen en Rome. Vroeg in zijn leven werkte hij ook in Zwitserland, Frankrijk en Portugal. Later enige tijd in Finland, Noorwegen, Noord-Amerika. in Canada (Montreal en Toronto), Palm Beach in Florida en in Mexico City.

Hij maakte vooral landschappen en stillevens, waarbij hij uitging van zijn geheugen en van schetsen. Maar eerst en vooral was en bleef hij, in het spoor van Jan Kruijsen en diens zoon Antoon, toch bij uitstek de schilder van het fraaie Brabantse landschap met haar typische boerderijen.

 

Delen: