Riet

 

Prijs: Op aanvraag
Schilder: Groenewegen, Adrianus Johannes
Afmetingen: 59 x 45, inclusief  ijst, in goede staat
Signatuur: rechtsonder
Techniek: Aquarel

 

Beschrijving

Groenewegen is meer dan meesterlijk schilder of aquarellist van sappige weiden met koeien en idyllische boerderijen. In zijn werken spiegelt respect voor de boeren, hun dieren en boerderijen, maar ook diepe reflectie over de spirituele betekenis van mens en natuur. Dat laatste is ook het thema van dit werk.

Natuurlijk, Groenewegen weet veel te bereiken door zijn met subtiele, met grote vaardigheid beheerste aquareltechniek. Dat zien we met name in dit werk. Een lastiger onderwerp dan riet is er bijna niet. De dynamische inwerking van het zonlicht, een overvloed aan bewegingen door de wind, dunne kwetsbare lijnen, wisselende en weelderige diepte van begroeiing, enz., enz. Hoe lastig is het om hier te overtuigen! Groenewegen, zo blijkt uit dit werk, levert in dit werk met verve het levend bewijs dat hij al die aspecten beheerst.

Toch is aquareltechniek, hoe groots ook, slechts een middel. Kunst is meer dan uitvoering van een logisch werkschema of pure handvaardigheid. De mens ziet immers geen schoonheid, ervaart de tijdloze waarde van alles in en om hem heen niet, zonder begrip van de Goddelijke ‘dubbele’ zin van zijn grotere bestemming. Techniek blijft, zonder idee van een tussen tijd en tijdloosheid gebroken menselijke bestaan, hulpeloos aan de buitenkant staan, overtuigt niet. Als we alleen als bioloog of huis tuin en keuken realist naar technisch vaardig neergezet riet zouden kijken, zien we niets dan een ‘aap, noot, en Mies’ plaatje, begrijpen we niets.

Groenewegen reikt ons in dit werk zijn ‘spirituele’, ‘gelovige’ boodschap aan. Hij vraagt ons door het speels heen en weer bewegende riet naar de diepere betekenis om te zien. Riet krijgt dan, over de grenzen van de techniek en het direct zichtbare heen, ook een andere, dubbele zin. Daarom hier -om een richting te geven aan de uitleg van dit fraaie werk- het woord van Jezus over Johannes: “Waar zijn jullie in de woestijn naar gaan kijken? Naar het wuiven van het riet in de wind? En wat zijn jullie dan gaan zien?” (Mat.11,7).

Of in de woorden van Guido Gezelle:

Oh, ’t ruisen van het blanke riet!

Hoe menig mens aanschouwt u niet

en hoort u zingende harmonij

doch luistert niet en gaat voorbij,

voorbij alwaar hem ’t harte jaagt,

voorbij waar klinkend goud hem plaagt,

maar uw geluid verstaat hij niet,

u beminde ruisend riet!

Dit werk is op opgenomen in de monografie over Groenewegen

 

Biografie 

Groenewegen studeerde aan de Academie voor Beeldende kunsten te Rotterdam. Daar bleef hij vervolgens wonen en werken tot 1898. Vervolgens ging hij naar  Den Haag en van 1923 tot 1963 woonde en werkte hij in het Noord Brabantse Budel.

Groenewegen is geldt als een van de laatste exponenten van de Haagse School. Vooral zijn vroege werken getuigen daarvan. Hij maakte werk in olieverf, maar bereikte een hoogtepunt in zijn technisch en stilistisch hoogstaande aquarellen. Hij is zowel in zijn aquarellen, olieverven als tekeningen een meester in het schilderen van koeien. Maar verder maakte hij ook karaktervolle portretten, stillevens, interieurs met boerenfiguren, stads-, en riviergezichten. Veel van zijn werk werden tijdens zijn leven geëxporteerd naar Engeland, Schotland, Canada en de VS. Een groot aantal van deze werken hebben, via veilingen, de weg weer terug naar Nederland gevonden. In Budel staat nog steeds het huis dat hij zelf heeft laten bouwen en is een straat naar hem vernoemd.

Delen: