Kleurrijke langgevelboerderij

Prijs: Op aanvraag
Schilder: Peter van den Braken
Afmetingen: 53 x 48, inclusief lijst, werk is in uitstekende staat
Signatuur: linksonder
Techniek: Olieverf op doek

 

Beschrijving

Peter van den Braken leeft zich in dit werk uit en benut het hele arsenaal van zijn artistiek en coloristisch vocabulaire.

Op de achterzijde gaf hij dit werk een bescheiden titel mee: ‘Oude Boerderij’. Maar het verrassende is dat hij door brisant kleur-, en verfgebruik de ‘oude boerderij’ compleet nieuw en springlevend maakt. Met een breed palet aan keiharde kleuren en contouren dringt van den Braken ondubbelzinnig door in  de boerderij als onverzettelijk bouwwerk, als tempel in het boerenbestaan. De ‘oude boerderij’ tintelt, straalt, feest en jubelt. Ze wordt uit haar juk bevrijdt door die bruisende kleurenweelde en tegelijk bijna tastbaar door het pasteuze verfgebruik.

Het bouwwerk zelf verkrijgt zo een eigen dimensie, gaat leven. Zie daar de toverkracht van van den Braken’s schilderkunst.

 

Biografie 

Peter van den Braken werd geboren in 1896 in Eindhoven als zoon van Poulus Catharina (Pauw) van den Braken (1868-1963) en Maria Elisabeth Cecilia van Bakel (1894-1980). Hij was de jeugdvriend van Antoon Coolen, die ook landelijk vooral werd als streekromanschrijver van het Brabantse leven. Van den Braken was een bewonderaar van Vincent van Gogh. In het schildersdorp Heeze was de schilder Jan Kruysen zijn leermeester  en had contact met zijn zoon Antoon Kruysen.

Van den Braken heeft op vele plaatsen gewoond en hij heeft ook veel gereisd. Reeds op twaalfjarige leeftijd besloot hij Brabant te verlaten om met zijn schildersbenodigdheden de wereld rond te trekken.

Zo werkte hij in zijn jonge jaren onder andere in Brussel, Maastricht, Nijmegen, Amsterdam, Kortenhoef, Parijs, Londen en Rome. Vroeg in zijn leven werkte hij ook in Zwitserland, Frankrijk en Portugal. Later enige tijd in Finland, Noorwegen, Noord-Amerika. in Canada (Montreal en Toronto), Palm Beach in Florida en in Mexico City.

Hij maakte vooral landschappen en stillevens, waarbij hij uitging van zijn geheugen en van schetsen. Maar eerst en vooral was en bleef hij, in het spoor van Jan Kruijsen en diens zoon Antoon, toch bij uitstek de schilder van het fraaie Brabantse landschap met haar typische boerderijen.

 

Delen: