Duinlandschap

Prijs: Op aanvraag
Schilder: Peter van den Braken
Afmetingen: 25 x 18, inclusief lijst, werk is in goede staat
Signatuur: rechtsonder
Techniek: Pastel en potlood

 

Beschrijving

De artistieke visie van Peter van den Braken is: niet de details, maar het grotere geheel is de kracht van de kunst. Dit ogenschijnlijk eenvoudig pastel bevat alle oerelementen van het bestaan, nodig voor de kunst van de schoonheid: de aarde (land, duinen, zee), de horizon, de lucht, en dat alles samen (onder de onzichtbare hemel).

Ondersteund door primaire kleuren en een structuur van leidende vormen treden we dit duinlandschap binnen. Zo komen we los van ons gebruikelijk perspectief als buitenstaanders.

De fantasie of ‘verbeelding’ kan ons, geleid door een onzichtbare hand, laten reizen door de grote, panoramische ruimte van dit werk. Over de boeg van zijn geloof aan het geheel is de kijker in staat de rest van de schepping in te vullen, tot in de details toe.

Peter van de Braken is slechts de artistieke begeleider bij wat we kunnen ervaren als het wonder van de schilderkunst: ‘buiten onszelf treden’, een ‘andere werkelijkheid binnengaan’. In dit geval, die van de fascinerende duinen en het onvoltooide perspectief van de zee als het grote verlengstuk van de aarde, de spelende de horizon en de grootse lucht met haar wolken. Allen onder één gemeenschappelijke, grensoverschrijdende hemel.

Biografie 

Peter van den Braken werd geboren in 1896 in Eindhoven als zoon van Poulus Catharina (Pauw) van den Braken (1868-1963) en Maria Elisabeth Cecilia van Bakel (1894-1980). Hij was de jeugdvriend van Antoon Coolen, die ook landelijk vooral werd als streekromanschrijver van het Brabantse leven. Van den Braken was een bewonderaar van Vincent van Gogh. In het schildersdorp Heeze was de schilder Jan Kruysen zijn leermeester  en had contact met zijn zoon Antoon Kruysen.

Van den Braken woonde op vele plaatsen en reide veel. Hij liep vroeg van huis weg. En reeds op twaalfjarige leeftijd besloot hij Brabant te verlaten om met zijn schildersbenodigdheden de wereld rond te trekken. Maar zijn hart en ziel was en bleef Brabant.

Zo werkte hij in zijn jonge jaren onder andere in Brussel, Maastricht, Nijmegen, Amsterdam, Kortenhoef, Parijs, Londen en Rome. Vroeg in zijn leven werkte hij ook in Zwitserland, Frankrijk en Portugal. Later enige tijd in Finland, Noorwegen, Noord-Amerika. in Canada (Montreal en Toronto), Palm Beach in Florida en in Mexico City.

Hij maakte vooral landschappen en stillevens, waarbij hij uitging van zijn geheugen en van schetsen. Maar eerst en vooral was en bleef hij, in het spoor van Jan Kruijsen en diens zoon Antoon, toch bij uitstek de schilder van het fraaie Brabantse landschap met haar typische boerderijen.

Delen: