Boerin in interieur

Prijs: Op aanvraag
Schilder: Thijssen, Carolus Johannes
Afmetingen: 64 x 57, inclusief lijst, werk is in goede staat
Signatuur: linksonder
Techniek: Olieverf op doek

 

Beschrijving

C J Thijssen is een van de Hollandse schilders die langere tijd in Heeze actief was. Qua geest, stijl, kleurgebruik en onderwerpkeuze komt hij het sterkst in de buurt van de Brabantse Van Gogh.

Dat blijkt uit dit schilderij. Dit werk is uiteraard niet van Van Gogh, maar zou zo maar uit zijn handen gekomen kunnen zijn. Met een donkere toets krijgen we een inkijk in -ik zou bijna zeggen- ‘het diepste van het diepste’ van een Brabants boereninterieur. In een hoek van de zeer sobere, om niet te zeggen, armoedige woonkamer schilt een boerin de aardappelen. Aan haar voeten rust een kat. Daarnaast zien we de bedstee met jassen aan de muur. De wanden zijn zwartgeblakerd. In deze wonderlijke duisternis schijnt het  fraaie licht op een paar gebruiksvoorwerpen: twee manden, een ketel, een hakmes. De suggestie van de aanwezigheid van andere voorwerpen is er, maar ze blijven gehuld in duisternis.

Het schilderij toont een indrukwekkend spel tussen licht en donker. Thijssen is echt begaan met het lot van de boeren. Hij is geen passant die een plaatje schildert. In dit werk is zijn duisternis -zoals in het menselijk bestaan- echt, en niet voor niets zwart. In het hart van licht en duisternis zetelt de werkende boerin. Het licht daalt van bovenaf -bijna als met een spotlicht- recht op haar neer. Op haar gezicht, handen en klompen en kleding wisselen hemel en aarde, licht en duisternis, elkaar subtiel af. Kortom, een met grote overtuigingskracht en technisch vaardigheid geschilderd werk.

Biografie 

Carolus Johannes Thijsen (Rotterdam 1867 – Den Dolder 1917) was kunstenaar van beroep. Hij volgde zijn opleiding bij de Academie van Beeldende Kunsten te Rotterdam hoewel hij ook in Parijs en München gestudeerd heeft. Ook was hij docent van o.a. Georges Hogerwaard. Zijn onderwerpen waren veelal genrestukken, figuurstudies, portretten en historische onderwerpen. Qua tijdvak, benadering en onderwerpen staat hij dicht bij Van Gogh. Dat geldt met name voor zijn sociaal bewogen ‘Brabantse’ werken die hij in Heeze geschilderd heeft. Daarin schildert hij de grootsheid van de armoede van de boeren. Hij verbleef langere tijd in Heeze en trad er ook in het huwelijk.

 

Delen: