Berglandschap Monte Gridone
Prijs: Op aanvraag |
Schilder: Peter van den Braken |
Afmetingen: 100 x 77, inclusief fraaie lijst, werk is in uitstekende staat |
Signatuur: rechtsonder |
Techniek: Olieverf op doek |
Beschrijving
Een avantgardistisch werk. Zoals bekend zwierf Peter van den Braken van jongs af aan door Brabant en Europa. Later bezocht hij ook andere continenten. Dit werk stamt uit een reis naar Zwitserland in 1930. Op de grens met Italië ligt de bergketen Monte Gridone (ook wel Monte Limidario).
Voor Peter van den Braken was weinig teveel als hij ging om de weergave van natuurverschijnselen. Van den Braken schilderde buiten. Net zoals bij zijn bomen zien en voelen we in dit werk de zowel zichtbare als onzichtbare kracht van de bergketen. We zien en voelen die in de robuuste en toch vloeiende formatie van sneeuw, rotsblokken en kleuren. Van den Braken gat zich over aan de bergen, schildert daardoor volledig hun schoonheid, laat niets achter.
Biografie
Peter van den Braken werd geboren in 1896 in Eindhoven als zoon van Poulus Catharina (Pauw) van den Braken (1868-1963) en Maria Elisabeth Cecilia van Bakel (1894-1980). Hij was de jeugdvriend van Antoon Coolen, die ook landelijk vooral werd als streekromanschrijver van het Brabantse leven. Van den Braken was een bewonderaar van Vincent van Gogh. In het schildersdorp Heeze was de schilder Jan Kruysen zijn leermeester en had contact met zijn zoon Antoon Kruysen.
Van den Braken heeft op vele plaatsen gewoond en hij heeft ook veel gereisd. Reeds op twaalfjarige leeftijd besloot hij Brabant te verlaten om met zijn schildersbenodigdheden de wereld rond te trekken.
Zo werkte hij in zijn jonge jaren onder andere in Brussel, Maastricht, Nijmegen, Amsterdam, Kortenhoef, Parijs, Londen en Rome. Vroeg in zijn leven werkte hij ook in Zwitserland, Frankrijk en Portugal. Later enige tijd in Finland, Noorwegen, Noord-Amerika. in Canada (Montreal en Toronto), Palm Beach in Florida en in Mexico City.
Hij maakte vooral landschappen en stillevens, waarbij hij uitging van zijn geheugen en van schetsen. Maar eerst en vooral was en bleef hij, in het spoor van Jan Kruijsen en diens zoon Antoon, toch bij uitstek de schilder van het fraaie Brabantse landschap met haar typische boerderijen.