Zicht op Arcen aan de Maas

 

Prijs: Verkocht
Schilder: Groenewegen, Adrianus Johannes
Afmetingen:  132 x 80, inclusief lijst, in goede staat
Signatuur: rechtsonder
Techniek: Olieverf op paneel 

 

Beschrijving

Doek in groot formaat. Niet alleen naar de omvang, maar ook naar de kwaliteit. Het schilderij is een soort raamwerk of raamvertelling met meerdere taferelen in de sleutel van haar onderwerp: ‘Riviergezicht op Arcen aan de Maas’ in de jaren ’30. Het werk is historisch van belang, maar vooral van grote schoonheid.
Men is druk doende in en bij Arcen. We zien op de Maas veel vaartuigen. Ten minste drie paviljoenschepen, ingezet voor de vrachtvaart op binnenwateren. Verder een gezellige veerboot en drie roeiboten. Een roeibootje legt aan bij een vrachtboot om goederen op te pikken. De figuren, betrokken bij dat werk, komen scherp in beeld. Dat geldt ook voor de andere figuren op en nabij het water. We zien in de veerboot trouwens ook een koe de overtocht maken op weg naar de andere kant van de Maas, waar het gras sappiger was.
Het dorp Arcen is met eenzelfde precisie en subtiele verfijning geschilderd. De tonen van het penseel van Groenewegen klinken niettemin overheersend zacht. De dorpsbebouwing van Arcen is hecht aaneengesloten. Vele details zijn zichtbaar, zoals de oude kerk van Arcen genoemd naar de Heilige Apollonia. Arcen was toen een bedevaartsoord voor mensen met kiespijn. Het beeld van deze heilige staat nog steeds in de huidige kerk. Verder de gebouwen, maar ook de was opgehangen langs de Maas. En natuurlijk, dat kan bij Groenewegen haast niet anders, ook koeien langs de oevers.
Al bij een fraai riviergezicht van de Maas op Arcen. Historische waardevol en van grote levendige schoonheid.

 

Biografie 

Groenewegen studeerde aan de Academie voor Beeldende kunsten te Rotterdam. Daar bleef hij vervolgens wonen en werken tot 1898. Vervolgens ging hij naar  Den Haag en van 1923 tot 1963 woonde en werkte hij in het Noord Brabantse Budel.

Groenewegen is geldt als een van de laatste exponenten van de Haagse School. Vooral zijn vroege werken getuigen daarvan. Hij maakte werk in olieverf, maar bereikte een hoogtepunt in zijn technisch en stilistisch hoogstaande aquarellen. Hij is zowel in zijn aquarellen, olieverven als tekeningen een meester in het schilderen van koeien. Maar verder maakte hij ook karaktervolle portretten, stillevens, interieurs met boerenfiguren, stads-, en riviergezichten. Veel van zijn werk werden tijdens zijn leven geëxporteerd naar Engeland, Schotland, Canada en de VS. Een groot aantal van deze werken hebben, via veilingen, de weg weer terug naar Nederland gevonden. In Budel staat nog steeds het huis dat hij zelf heeft laten bouwen en is een straat naar hem vernoemd.

Delen: