Stilleven met fruit
Prijs: Verkocht |
Schilder: Henriëtte Pessers |
Afmetingen: 48 x 46, inclusief lijst, in goede staat |
Signatuur: rechtsonder |
Techniek: Olieverf op board |
Beschrijving
Henriëtte Pessers verspreidt in haar stillevens het licht veelal onregelmatig en onrustig over alle voorwerpen. Haar schildertrant is -vergelijkbaar met de magisch realisten- vlak en droog. In dit werk vindt zij voor het licht een ingenieuze oplossing: een maagdelijk witte kom die als lamp en bron van licht fungeert. De ronde witte vorm zorgt voor vaart, concentratie, verhoogde spanning.
Hoofdrolspelers in dit stilleven zijn een peer en een appel. Zij verblijven in een spierwitte kom, het hart van dit werk. De ‘mannelijke’ appel en ‘vrouwelijke’ peer krijgen volume door, en voltooien op hun manier, de ronde vorm van de kom. Beiden liggen met hun zachte en overvloedige rondingen tegen elkaar aan. Ze zijn de vruchten des levens. De rest van het fruitgezelschap is veroordeeld tot een plek aan de buitenkant van de twee koningskinderen. Zie ook de scherf naast het potje, die brengt volgens het spreekwoord geluk aan dit toneel. De maagdelijk witte kom is het grote thuis, het levende hart van dit werk.
En dan is er het in werkelijkheid horizontale vlak van de tafel. Die geeft Pessers met haar artistiek vernuft gekanteld weer. Hierdoor wordt het onderwerp beeldvullend en van de lijst afgesneden. Het toneel met fruit komt naar voren en de intensiteit van het voorgestelde neemt toe. Het is een stap in de richting van de verbeelding en zeggingskracht van het twee dimensionale fauvisme.
Als de kom het stralende middelpunt is en de gekantelde tafel het creatieve idee, dan bewaart Pessers het diepere geheim van dit werk (als zinnebeeld) toch tot het laatst. Op de achtergrond zien we een mysterieus en magisch belicht decor. Pessers zet het verticaal neer, maar verbindt het door kleur en vorm vloeiend met de gekantelde tafel aan de voorzijde. In het schemerduister ontwaren we symbolische beelden uit de menselijke werkelijkheid, zoals een trap, een toren, een zeil en gebouwen. Door dat contrast wint het kunstwerk aan visionaire kracht. De wereld is naar de achtergrond verbannen en krijgt de status van schimmig belichte, voorbijgaande droom. Het gelukkige fruit is het lichtende middelpunt van hoop, geloof en de liefde.
Biografie
Henriëtte Pessers (1899 – 1986) was de dochter van een bemiddelde textielfabrikant. Zij behoefde voor haar levensonderhoud niet te schilderen en te exposeren. Haar opleiding volgde zij aan de R.K.-Ieergangen in Tilburg bij de schilder Albert Verschuuren, een leerling van P.J.H. Cuijpers en Antoon Derkinderen. Bij hem leerde ze de eerste beginselen van het vak. Na Tilburg werkte zij korte tijd bij de uit Antwerpen afkomstige schilder Gerard Jacobs in Vlissingen, bij wie zij zich oefende in landschappen en zeegezichten, in een heldere, post-impressionistische trant. Op 25-jarige leeftijd trok Henriëtte Pessers naar Brussel. Toen ongebruikelijk voor een jonge vrouw. Zij zou er tot 1939 blijven. Ze kreeg, op grond van getoond werk, toegang tot de kunstacademie.
Na haar academietijd werkte zij veel in haar atelier. Haar eerste atelier bevond zich in de Brusselse binnenstad en was sober, zoals ook haar schilderijen. Later vond zij een ruimere en lichtere behuizing aan de rand van de stad in Schaarbeek. Naar eigen zeggen, is de sfeer van beide ruimten sterk bepalend geweest voor het karakter van de schilderijen die er ontstonden. In Brussel onderging zij de invloed van het Vlaams Expressionisme en de school van Sint Martens Latem. Hier speelden kunstenaars als Constant Permeke, Valerius de Sadeleer, Gustave de Smet etc. voor haar een belangrijke rol.
In 1939 keerde zij terug naar Nederland, trouwde en vestigde zich in Heeze. Daar zette ze haar artistieke loopbaan verder.