Boerenhut bij ondergaande zon

Prijs: Op aanvraag
Schilder: Peter van den Braken
Afmetingen: 48 x 42 inclusief lijst, werk is in zeer goede staat
Signatuur: linksonder, gedateerd 1925
Techniek: Pastel

 

Beschrijving

Peter van den Braken beproefd in dit vroege werk een groots narratief: duisternis fonkelend door indringend licht.

In dit pastelwerk ogenschijnlijk een duisternis zonder luisterrijke kleuren. Maar dit is slechts schijn. Zonlicht straalt dwars door het alomvattend gewaad van de duisternis heen. De late zon hult de boerderijen, de weg en het landschap in haar heilig licht. Dwars door vele kleuren komt het tevoorschijn. Niet de lampen in of bij de hut, maar deze boerenhut is zélf een lamp: vroeg avondlicht schijnt fonkelend door haar vensters, kieren en gaten van haar deuren, gevels en dak. Zo bereikt de wankele hut haar diepere zin en bestemming. Gelukkig is de hut niet modern of comfortabel. Gelukkig staat ze door haar ‘gebreken’ voor dat Licht open.

De boerderij, de bomen, ja ook de weg zijn in dit pastel dus samen op reis naar de nacht. Het gouden licht van de ondergaande zon is hun goddelijk voertuig. Peter van den Braken, die ook dichter was, laat in dit werk iets van het luister van zien van dovend daglicht in de vroege avond. Of met de woorden van Guido Gezelle:

Toch neen-hij! Morgen zal,
ten oosten uitgeklommen,
een nieuwe dageraad,
een nieuwe zonne kommen
de menschen, blank en blij,
begroeten, die nu staan
en, rood van aangezicht,
den avond gadeslaan.


Biografie 

Peter van den Braken werd geboren in 1896 in Eindhoven als zoon van Poulus Catharina (Pauw) van den Braken (1868-1963) en Maria Elisabeth Cecilia van Bakel (1894-1980). Hij was de jeugdvriend van Antoon Coolen, die ook landelijk vooral werd als streekromanschrijver van het Brabantse leven. Van den Braken was een bewonderaar van Vincent van Gogh. In het schildersdorp Heeze was de schilder Jan Kruysen zijn leermeester  en had contact met zijn zoon Antoon Kruysen.

Van den Braken woonde op vele plaatsen en reide veel. Hij liep vroeg van huis weg. En reeds op twaalfjarige leeftijd besloot hij Brabant te verlaten om met zijn schildersbenodigdheden de wereld rond te trekken. Maar zijn hart en ziel was en bleef Brabant.

Zo werkte hij in zijn jonge jaren onder andere in Brussel, Maastricht, Nijmegen, Amsterdam, Kortenhoef, Parijs, Londen en Rome. Vroeg in zijn leven werkte hij ook in Zwitserland, Frankrijk en Portugal. Later enige tijd in Finland, Noorwegen, Noord-Amerika. in Canada (Montreal en Toronto), Palm Beach in Florida en in Mexico City.

Hij maakte vooral landschappen en stillevens, waarbij hij uitging van zijn geheugen en van schetsen. Maar eerst en vooral was en bleef hij, in het spoor van Jan Kruijsen en diens zoon Antoon, toch bij uitstek de schilder van het fraaie Brabantse landschap met haar typische boerderijen.

 

 

Delen: