Stilleven met blauwe pot
Prijs: Op aanvraag |
Schilder: Peter van den Braken, |
Afmetingen: 85 x 72, inclusief bijpassende lijst, werk is in goede staat |
Signatuur: rechtsboven, gedateerd 1925 |
Techniek: Olieverf op doek |
Beschrijving
Vroeg, half fauvistisch werk van Peter van den Braken. Een voor die tijd gedurfd en avantgardistisch schilderij. Vermoedelijk geschilderd onder Franse inspiratie. In het fauvisme komt de aantrekkelijke robuuste en krachtige stijl van ‘de vroege’ Peter van den Braken goed tot uitdrukking. Schilderen in twee dimensies, waarbij alleen de kleuren de vormen bepalen, geeft veel expressie of uitdrukking. Kleuren verstevigen voorwerpen, die zonder contouren naadloops in elkaar overgaan.
Fauvisme dus op dit doek. Fles en bloempot zweven en ontvangen al hun kracht en richting door kleuren in een ‘vrij ruimte’. Ook de kleuren van de tafel en de achtergrond gaan bijna naadloos in elkaar over. We zien het eveneens bij de plant en bloemen. Beiden gaan op in het platte witte en blauwe achtergrondvlak. Fraai is ook de relatie van de pot met de achtergrond. Van den Braken geeft de pot meer ruimte zuiver door de werking van het witte licht en de vorm, die de pot deelt met de achtergrond.
Biografie
Van den Braken werd geboren in 1896 in Eindhoven als zoon van Poulus Catharina (Pauw) van den Braken (1868-1963) en Maria Elisabeth Cecilia van Bakel (1894-1980). Hij was de jeugdvriend van Antoon Coolen, die ook landelijk vooral werd als streekromanschrijver van het Brabantse leven. Van den Braken was een bewonderaar van Vincent van Gogh. In het schildersdorp Heeze was de schilder Jan Kruysen zijn leermeester en had contact met zijn zoon Antoon Kruysen.
Van den Braken heeft op vele plaatsen gewoond en hij heeft ook veel gereisd. Reeds op twaalfjarige leeftijd besloot hij Brabant te verlaten om met zijn schildersbenodigdheden de wereld rond te trekken.
Zo werkte hij in zijn jonge jaren onder andere in Brussel, Maastricht, Nijmegen, Amsterdam, Kortenhoef, Parijs, Londen en Rome. Vroeg in zijn leven werkte hij ook in Zwitserland, Frankrijk en Portugal. Later enige tijd in Finland, Noorwegen, Noord-Amerika. in Canada (Montreal en Toronto), Palm Beach in Florida en in Mexico City.
Hij maakte vooral landschappen en stillevens, waarbij hij uitging van zijn geheugen en van schetsen. Maar eerst en vooral was en bleef hij, in het spoor van Jan Kruijsen en diens zoon Antoon, toch bij uitstek de schilder van het fraaie Brabantse landschap met haar typische boerderijen.