Knotwilgen langs een landweg
Prijs: Op aanvraag |
Schilder: Peter van den Braken |
Afmetingen: 67 x 48 inclusief lijst, werk is in zeer goede staat |
Signatuur: linksonder, gedateerd 1931 |
Techniek: Olieverf op doek |
Beschrijving
Peter van den Braken was een fors gebouwde man met handen als kolenschoppen. Dat hij ook een krachtpatser was op het doek laat hij in dit op en top expressionistische werk zien. We zien eerder een beeldhouwwerk dan een schilderij, zo robuust, krachtig en pasteus zet van den Braken vormen en kleuren neer.
Dit werk symboliseert zonder enige twijfel het harde leven en werk van de Brabantse boeren op hun land. Arm, maar groots. Knotwilgen zijn daarvoor door hun robuuste vorm en gestalte een dankbaar en vaak beproefd onderwerp. Peter van de Braken zet er twee als zuilen op de voorgrond neer. Ze zijn de brede poortwachters, ze bewaken de deur om de toegang tot het land te openen en te sluiten. Twee andere, geketend aan elkaar, begeleiden de reiziger verder op zijn avontuur door het onmetelijke boerenland.
Peter van den Braken heeft knotwilgen vaak verbeeld. Maar hij heeft dat wellicht nergens zo indringend en met zoveel overgave gedaan als in dit werk.
Dit werk is opgenomen op p 19 in de monografie van Peter Thoben: ‘Peter van de Braken, rasschilder en globetrotter’.
Biografie
Peter van den Braken werd geboren in 1896 in Eindhoven als zoon van Poulus Catharina (Pauw) van den Braken (1868-1963) en Maria Elisabeth Cecilia van Bakel (1894-1980). Hij was de jeugdvriend van Antoon Coolen, die ook landelijk vooral werd als streekromanschrijver van het Brabantse leven. Van den Braken was een bewonderaar van Vincent van Gogh. In het schildersdorp Heeze was de schilder Jan Kruysen zijn leermeester en had contact met zijn zoon Antoon Kruysen.
Van den Braken heeft op vele plaatsen gewoond en hij heeft ook veel gereisd. Reeds op twaalfjarige leeftijd besloot hij Brabant te verlaten om met zijn schildersbenodigdheden de wereld rond te trekken.
Zo werkte hij in zijn jonge jaren onder andere in Brussel, Maastricht, Nijmegen, Amsterdam, Kortenhoef, Parijs, Londen en Rome. Vroeg in zijn leven werkte hij ook in Zwitserland, Frankrijk en Portugal. Later enige tijd in Finland, Noorwegen, Noord-Amerika. in Canada (Montreal en Toronto), Palm Beach in Florida en in Mexico City.
Hij maakte vooral landschappen en stillevens, waarbij hij uitging van zijn geheugen en van schetsen. Maar eerst en vooral was en bleef hij, in het spoor van Jan Kruijsen en diens zoon Antoon, toch bij uitstek de schilder van het fraaie Brabantse landschap met haar typische boerderijen.