Knotwilg in sneeuwlandschap
Prijs: Verkocht |
Schilder: Peter van den Braken |
Afmetingen: 57 x 48 inclusief moderne lijst, in goede staat |
Signatuur: linksonder |
Techniek: Houtsnede |
Beschrijving
Een houtsnede als ‘icoon’ van het Brabantse boerenlandschap door het oog van de visionaire schilderkunst van Peter van den Braken.
De fenomenale knotwilg is de levensboom van de mens in dit landschap. Het is een boom met een krachtige vuist, voet van vele levenstakken. Hoe vitaal, frontaal en centraal zet van den Braken deze machtige levensboom neer! De knotwilg wordt tot een baken van het geloof aan een met de hemel gemeenschappelijk thuis. Zie hoe fraai van den Braken de boom in perspectief van de kerk en de besneeuwde boerderijen in de verte plaatst. Door de smetteloze sneeuw ‘versmelten’ hemel en aarde met elkaar, gaan ze in elkaar op.
De knotwilg als krachtig baken in de sneeuw. Het alles verbindende perspectief is het geloof aan de verlossing van het tijdelijke onder een grootse, oneindige hemel.
Biografie
Peter van den Braken werd geboren in 1896 in Eindhoven als zoon van Poulus Catharina (Pauw) van den Braken (1868-1963) en Maria Elisabeth Cecilia van Bakel (1894-1980). Hij was de jeugdvriend van Antoon Coolen, die ook landelijk vooral werd als streekromanschrijver van het Brabantse leven. Van den Braken was een bewonderaar van Vincent van Gogh. In het schildersdorp Heeze was de schilder Jan Kruysen zijn leermeester en had hij contact met zijn zoon Antoon Kruysen.
Van den Braken heeft op vele plaatsen gewoond en hij heeft ook veel gereisd. Reeds op twaalfjarige leeftijd besloot hij Brabant te verlaten om met zijn schildersbenodigdheden de wereld rond te trekken.
Zo werkte hij in zijn jonge jaren onder andere in Brussel, Maastricht, Nijmegen, Amsterdam, Kortenhoef, Parijs, Londen en Rome. Vroeg in zijn leven werkte hij ook in Zwitserland, Frankrijk en Portugal. Later enige tijd in Finland, Noorwegen, Noord-Amerika. in Canada (Montreal en Toronto), Palm Beach in Florida en in Mexico City.
Hij schilderde vooral landschappen en stillevens, waarbij hij uitging van zijn geheugen en van schetsen. Maar eerst en vooral was en bleef hij, in het spoor van Jan Kruijsen en diens zoon Antoon, toch bij uitstek de schilder van het fraaie Brabantse landschap met haar typische boerderijen.