Boerderij
Prijs: Op aanvraag |
Schilder: Peter van den Braken |
Afmetingen: 40 x 34 inclusief lijst, werk is in zeer goede staat |
Signatuur: linksonder |
Techniek: Pastel |
Beschrijving
Deze stoere hoeve is fraai in balans dankzij de lineaire zwart witte banen van het erf, de romp met langsdeel en dwarsdeel, en het dak. Door dat perspectief glijdt de vaart van de tijd dynamisch langs haar af. De krachtige kleurcontrasten met zwart, wit en geel dragen daaraan bij. Het diepblauwe kobalt, van den Braken lievelingskleur, vormt de overgang tussen de verschillende componenten en kleuren. Fraai is ook de hemelse, fel gele belichting van bovenaf. Van den Braken zet de hoeve in het zonlicht. Het pastelkrijt is, dankzij zijn krachtige handen, een prachtig instrument voor zijn expressionisme. Het resultaat is een kleurrijk bouwwerk met haar eigen, tijdloos karakter.
Biografie
Peter van den Braken werd geboren in 1896 in Eindhoven als zoon van Poulus Catharina (Pauw) van den Braken (1868-1963) en Maria Elisabeth Cecilia van Bakel (1894-1980). Hij was de jeugdvriend van Antoon Coolen, die ook landelijk vooral werd als streekromanschrijver van het Brabantse leven. Van den Braken was een bewonderaar van Vincent van Gogh. In het schildersdorp Heeze was de schilder Jan Kruysen zijn leermeester en had contact met zijn zoon Antoon Kruysen.
Van den Braken woonde op vele plaatsen en reide veel. Hij liep vroeg van huis weg. En reeds op twaalfjarige leeftijd besloot hij Brabant te verlaten om met zijn schildersbenodigdheden de wereld rond te trekken. Maar zijn hart en ziel was en bleef Brabant.
Zo werkte hij in zijn jonge jaren onder andere in Brussel, Maastricht, Nijmegen, Amsterdam, Kortenhoef, Parijs, Londen en Rome. Vroeg in zijn leven werkte hij ook in Zwitserland, Frankrijk en Portugal. Later enige tijd in Finland, Noorwegen, Noord-Amerika. in Canada (Montreal en Toronto), Palm Beach in Florida en in Mexico City.
Hij maakte vooral landschappen en stillevens, waarbij hij uitging van zijn geheugen en van schetsen. Maar eerst en vooral was en bleef hij, in het spoor van Jan Kruysen en diens zoon Antoon, toch bij uitstek de schilder van het fraaie Brabantse landschap met haar typische boerderijen.