Boerderij en kerkje in Mierlo
Prijs: Op aanvraag |
Schilder: Peter van den Braken |
Afmetingen: 59 x 40 inclusief lijst, werk is in goede staat |
Signatuur: linksonder |
Techniek: Olieverf op doek |
Beschrijving
Expressionistisch schilderij met vehement kleurgebruik. De pseudo ‘primitieve’ benadering bundelt de kracht van het eenvoudige Brabantse boerenleven. Opzettelijk geen details, maar juist krachtige, geblokte ‘kleurvormen’ om door de boerderijen en het landschap de ziel van het leven uit te drukken. Met die eenvoudige, ‘naïeve’, middelen bereikt van den Braken waar het hem om te doen is: maximale expressie.
Net als bij alle vernieuwingen is het even wennen. Maar plots overtuigt de benadering van van den Braken. We zien en genieten van de felle kleurbanen die over het hele doek actief zijn: paars, blauw, groen en geel stromen door en langs de boerderij. De hemel bakent dat expressieve bedrijf van kleuren en vormen af, houdt haar in toom met behulp van het kleine kerkje dat als een soort toezichthouder op de horizon staat geposteerd.
Biografie
Van den Braken werd geboren in 1896 in Eindhoven als zoon van Poulus Catharina (Pauw) van den Braken (1868-1963) en Maria Elisabeth Cecilia van Bakel (1894-1980). Hij was de jeugdvriend van Antoon Coolen, die ook landelijk vooral werd als streekromanschrijver van het Brabantse leven. Van den Braken was een bewonderaar van Vincent van Gogh. In het schildersdorp Heeze was de schilder Jan Kruysen zijn leermeester en had contact met zijn zoon Antoon Kruysen.
Van den Braken heeft op vele plaatsen gewoond en hij heeft ook veel gereisd. Reeds op twaalfjarige leeftijd besloot hij Brabant te verlaten om met zijn schildersbenodigdheden de wereld rond te trekken.
Zo werkte hij in zijn jonge jaren onder andere in Brussel, Maastricht, Nijmegen, Amsterdam, Kortenhoef, Parijs, Londen en Rome. Vroeg in zijn leven werkte hij ook in Zwitserland, Frankrijk en Portugal. Later enige tijd in Finland, Noorwegen, Noord-Amerika. in Canada (Montreal en Toronto), Palm Beach in Florida en in Mexico City.
Hij schilderde vooral landschappen en stillevens, waarbij hij uitging van zijn geheugen en van schetsen. Maar eerst en vooral was en bleef hij, in het spoor van Jan Kruijsen en diens zoon Antoon, toch bij uitstek de schilder van het fraaie Brabantse landschap met haar typische boerderijen.