Avond in de Peel
Prijs: Op aanvraag |
Schilder: Peter van den Braken |
Afmetingen: 80 x 67 inclusief oorspronkelijke lijst, werk is in goede staat |
Signatuur: linksonder |
Techniek: Pastel |
Beschrijving
Dit pastelwerk vermeldt geen lokatie, maar uit bekendheid met andere werken weten wij dat het moet gaan om de Peel bij Deurne. En verder dat het vermoedelijk gaat om een voorbereidende stap voor het maken van een schilderwerk met als thema ‘De Peel’. Peter van den Braken maakte niet heel veel pastelwerk. Soms staat dat werk op zichzelf, soms (zoals in dit geval) ten dienste van zijn schilderwerk.
Peter van den Braken zag de eigen mystiek en diepte van het landschap. Onder invloed door Franse schilders, zoals Maurice De Vlaminck, ontwikkelde hij een eigen ‘expressionisme van het landschap’, dat de band tussen mens en landschap loslaat. In de avond verlaat de mens het toneel van de Peel. Het landschap komt tot zichzelf.
Peter van den Braken schuwt juist omwille van het eigen mystieke ‘zelf’ van het landschap schaduw en duisternis niet. Hij laat in dit werk door verfijnd kleurengebruik licht door de duisternis heen schijnen. Zo worden licht en duisternis nauw verweven. Ze hebben elkaar nodig en leven door kleuren. Als van den Braken bij andere zgn. ‘lichtere’ werken, met donkere toetsen dat licht benadrukt, dan zien we in dit werk het omgekeerde gebeuren. Hier benadrukken lichte toetsen de donkere.
De armoede in de Peel was droevig, dramatisch en rampzalig. Van den Braken verhult die duisternis niet. Maar dwars door de duisternis van dit Peellandschap heen schijnt en straalt door de kleuren het licht.
.
Biografie
Van den Braken werd geboren in 1896 in Eindhoven als zoon van Poulus Catharina (Pauw) van den Braken (1868-1963) en Maria Elisabeth Cecilia van Bakel (1894-1980). Hij was de jeugdvriend van Antoon Coolen, die ook landelijk vooral werd als streekromanschrijver van het Brabantse leven. Van den Braken was een bewonderaar van Vincent van Gogh. In het schildersdorp Heeze was de schilder Jan Kruysen zijn leermeester en had contact met zijn zoon Antoon Kruysen.
Van den Braken heeft op vele plaatsen gewoond en hij heeft ook veel gereisd. Reeds op twaalfjarige leeftijd besloot hij Brabant te verlaten om met zijn schildersbenodigdheden de wereld rond te trekken.
Zo werkte hij in zijn jonge jaren onder andere in Brussel, Maastricht, Nijmegen, Amsterdam, Kortenhoef, Parijs, Londen en Rome. Vroeg in zijn leven werkte hij ook in Zwitserland, Frankrijk en Portugal. Later enige tijd in Finland, Noorwegen, Noord-Amerika. in Canada (Montreal en Toronto), Palm Beach in Florida en in Mexico City.
Hij maakte vooral landschappen en stillevens, waarbij hij uitging van zijn geheugen en van schetsen. Maar eerst en vooral was en bleef hij, in het spoor van Jan Kruijsen en diens zoon Antoon, toch bij uitstek de schilder van het fraaie Brabantse landschap met haar typische boerderijen.