Landweg met boerderijen
Prijs: Op aanvraag |
Schilder: Zwart, Adrianus Johannes |
Afmetingen: 91 x 53, inclusief ijst, werk is in goede staat |
Signatuur: linksonder |
Techniek: Olieverf op doek |
Beschrijving
Arie Zwart en zijn vrouw kwamen in 1933 vanuit Rijswijk naar de Kempen. Eigenlijk waren ze op weg naar Frankrijk, maar toen het oog viel op een van die typische Kempische dorpjes stopte de reis en besloot Zwart op die plek te gaan schilderen. Hij zocht de pittoreske plaatsjes op. Die bleven voor altijd bewaard, zoals de boerderij op dit werk.
De najaarsstemming op dit werk is sereen, net als bij alle andere ‘Brabantse’ werken van Zwart. Die weet als geen ander de ingetogen ziel van het Kempenland te raken. Het doek toont een magistrale avondstemming in de herfst. De herfst zoals die altijd zou moeten zijn en die dep in de poriën van dit werk doordringt.
De late zon komt schuin het doek binnen. Het goud gele licht overheerst en dompelt het Brabant van weleer in de rust van diepe schoonheid. De boerin maakt haar laatste ronde over het erf, de kippen scharrelen onverdroten voort. De bomen fonkelen in het avondlicht. In de verte zien we een kerk, die lijkt sterk op die van Hilvarenbeek. In de diepe sporen van de landweg spiegelt het regenwater.
Veel mooier dan Zwart de Brabantse boerderijen en schuren in het gedempte herfstlicht schilderde kunnen ze niet gemaakt worden.
Biografie
Het omvangrijke werk van Arie Zwart (1903-1988) is, sterk beïnvloed door de Haagse School. Een richting in de schilderkunst waarmee ook van Gogh in nauw contact stond. Daarin spelen licht, stemming, impressie, maar ook expressie een belangrijke rol. Zwart maakte in die lijn onder meer landschappen, stillevens, en plassen. De schilder bond zich niet aan een bepaalde streek en trok het liefst rond per boot of woonwagen door heel Nederland, maar ook daarbuiten. Hij bleef levenslang een band met Brabant, en dan met name de Kempen behouden. In zijn latere werken gaat hij onder invloed van zijn reizen door Zuid Europa over op een lichter palet.