Kempische boer in heidelandschap
Prijs: Op aanvraag |
Schilder: Joseph Gindra |
Afmetingen: 33 x 36 cm, inclusief lijst, in goede staat |
Signatuur: rechtsonder |
Techniek: Olieverf op board |
Beschrijving
Joseph Gindra posteert de Kempische boer frontaal aan de voorzijde. Op klompen, vaster en steviger op de grond kan niet. De boer verschijnt als baken van onverzettelijkheid. Niet voor niets. Deze personificatie van een Brabantse boer belichaamd immers generaties. Boer na boer stonden klaar, werkten hard en zagen uit over het heideveld. Schildersboard en olieverf zijn geduldig. Onze Kempische boer zal daar onwrikbaar blijven staan, zo vaak en zo lang als wij de onverzettelijkheid van de boeren en de schoonheid van de Kempen huldigen.
De Kempische boer en de grootse verte van het heideveld
Zijn trotse en onverzettelijke houding springt in het oog. Begrijpelijk. Zijn band met de Kempen reikt diep. Hij kent als geen ander het pad op de heide achter hem waar hij vandaan komt, en, als zijn tijd komt, weer teruggaat. De heidegrond met al zijn rijkdom zit in hem én staat letterlijk achter hem. Beide zijn elkaars verlengstuk. Ploegen en sjouwen, karren en kuddes raken over vele generaties één en met elkaar vergroeid. Precies zo keren zand en hemelkleuren, bruin, grijs, heidegroen en blauw, terug in hun kleding. Boeren, heide en hemel smelten samen, zijn lotsverbonden.
We zien dus een boer die liever over de verte van zijn groots heideveld uitziet, dan naar iemand die direct vóór of naast hem staat. Die confrontatie met de trotse Brabantse boer, die Gindra centraal stelt, verdient verdere verdieping.
Een levend palet
Gindra schildert de kleuren en vormen van zijn kleding donsachtig zacht. De hemel is door de wolken aan het werk. Die beroert de heide met zachte, kleurrijke dauw. De schilder haalt door de schittering van het licht in de heide aardse en hemelse banden aan. Die uitdrukking van gedempt licht in stof is veelzeggend. Daarin toont Gindra zich meester. Even robuust als de boer is, zo verfijnd en glanzend zijn de stoffen van zijn hemd, rok, jas, pet en broek. En even robuust als zijn aards heidetapijt, zo verfijnd en gevoelig is het stille mos, het fijn stuivende zand, het verwaaide gras, de gevoelig ruisende struiken en het kwetsbare lage geboomte.
Gindra maakt in zijn schilderkunst de heide in de boer, en de boer in de heide groot. Na de natuur, beroert hij hen met zijn penseel ten tweede male. Hij wil niets liever dan mens en natuur in kleuren laten opbloeien, dat is liefdevol in hun uitgestrektheid verbeelden.
Slot: een blik in de verte
Dit ogenschijnlijk eenvoudige werk toont verfijnd de eenheid tussen de Kempische boer, zijn heide en hemel. De boer van Gindra is een onverzettelijk baken. Zijn blik in de verte getuigt en verheerlijkt in stilte die eenheid en bekroont haar voorgoed.
Productgalerij
In de productgalerij een tekening, afgebeeld op een pagina van de site https://www.dorusdaris.nl/ getiteld: ‘Een contente mens uit Bladel.’ De Kempische boer, afgebeeld op bijgevoegde tekening, vertoont sterke gelijkenis met, en heeft mogelijk gediend als model voor, de boer op dit schilderij. Dan mag worden aangenomen dat het om Frans Feijen gaat. Die is het onderwerp van een bijzondere pagina op bovengenoemde site, met veel historisch-biografisch en anekdotisch materiaal.
Biografie
Jozef Hubert Gindra werd geboren in 1862 in Jemeppe sur Meuse, vlakbij Luik. Hij overleed in 1938 in Bladel. Hij was dus een tijdgenoot van Vincent van Gogh. Zijn opleiding begon hij in 1897 te Elsene. Kort daarna werd hij toegelaten aan de Academie van Brussel, onder leiding van Jean Portaels. Gindra was goed bevriend met kunstschilder Victor de Buck. Die had op doorreis tussen Antwerpen en Eindhoven het kleine plaatsje Bladel ontdekt, gelegen in de Brabantse Kempen vlak over de Nederlandse grens. De Buck ging erheen om te fotograferen. Gindra was zo geïntrigeerd door het schilderachtige plaatsje dat hij er in omstreeks 1890 met zijn gezin ging wonen. Daar schilderde hij voornamelijk het boerenleven, geïnspireerd door Vincent van Gogh. Verder maakte hij ook enkele fraaie bloemstillevens.