Herdenkingspenning Antoon Kruysen (1898 – 1998)
Prijs: Op aanvraag |
Beeldhouwer: Karel Gomes |
Afmetingen: doorsnede 9,5 cm; dikte 2,5 cm |
Signatuur: genummerd met ‘AK5’ |
Techniek: Aardewerk |
Beschrijving
Zie de ronde vorm van de herdenkingspenning ter gelegenheid van het 100ste geboortejaar van Antoon Kruysen. Beeldhouwer Karel Gomes herdenkt hem daarmee. De cirkel is het artistieke model voor zijn beeldtaal. Het is een oervorm, eigen aan hemellichamen, zoals de beweeglijke zon, de maan en hun getijden. Niet voor niets laten koningen en keizers op munten hun afbeelding vaak in die expressieve vorm slaan. De eeuw die is verstreken sinds zijn geboortedag, levert het bewijs van de oorspronkelijkheid van de kunstenaar Antoon Kruysen. Dan mag ook van de herdenkingspenning als beeldhouwwerk iets bijzonders verwacht worden. Die moet Antoon Kruysen waard zijn, hem eren, zijn verdienste tonen.
Beeldhouwer Karel Gomes benut zijn creatieve beeldhouwkunst dus door de keuze van die markante ronde vorm. Zo kan hij het beste en fijnste van de mens en schilder laten zien. Gomes slaat net als bij een munt de waarde van de persoonlijkheid, de scheppend narratieve kracht van Antoon Kruysen. Zie dan dit kleinood. De paradoxale eenheid van ‘stilstand in beweging’, die de beste schilderkunst kenmerkt, is treffend verbeeld. Aan de buitenkant van de penning is er vaart door draaiende, aardse banen. En binnenin, bijna hartvormig, is er maximaal ruimte voor uitgerond reliëf met groter volume en kracht. In de penning verschijnt in alle rust de geest van de onverzettelijke Antoon Kruysen met zijn karakteristieke gelaatstrekken, krachtige schildersbaret en pijp. Zo doet de beeldhouwer recht aan het eigenzinnige kunstenaarschap van Antoon Kruysen.
Het aarden mengsel van verbeelding en materie maakt het grote goed van aandenken en herdenken tot iets moois. Antoon Kruysen is in de penning zichtbaar krachtig, weerbarstig, eigenzinnig en dwingend verbeeld. Op deze herdenkingspenning eist Antoon Kruysen zélf postuum nog steeds maximale vrijheid voor zijn expressionistisch genie.
Productgalerij
Antoon Kruysen, rechtsonder gesigneerd en rechtsonder, gedateerd 1926. Herkomst: Collectie Joke en Alex van den Heuvel, Son en Breugel. 41,5 x 27 olie op paneel. Verder, zelfportret Antoon Kruysen, Stichting Kruysenhuis.
Karel Gomes (1913 – 2016) is geboren in Hilligersberg. Hij volgde aanvankelijk een opleiding tot altviolist, maar ging beeldende kunst studeren aan de Rijksacademie in Amsterdam. Leermeesters waren onder andere Hubert van Lith, Cor Hund en Piet Esser. Zijn stijl is figuratief. Karel Gomes wenste niet tot enige kunststroming gerekend te worden.