Stilleven met begonia’s
Prijs: Verkocht |
Schilder: Pessers Henriëtte |
Afmetingen: 67 x 51, inclusief lijst, in goede staat |
Signatuur: linksonder, met ‘H Pessers’ |
Techniek: Olieverf op doek |
Beschrijving
Opvallend in dit werk zijn de ronde vormen. De ronde vormen van de bloemen samen, die de vorm van een soort cirkel heeft, een levenscirkel of klok. Maar ook de begonia’s zelf hebben ronde vormen. De bevallige rondingen van de takken zijn hun raderwerk. En dan zijn er nog de cirkelvormige bloempotten.
Pessers toont dus veel beweging en betekenis door de bloemen, hun gezamenlijke vorm, de bloempotten en hun alles overstijgende geheel. Opvallend zijn de twee in dit werk aanwezige bloempotten. Die gaan zo innig op in het geheel dat ze pas na goed speuren in het complexe netwerk van lijnen en kleuren zichtbaar worden.
Pessers behoudt in dit werk de vaste vormen van van de bloempotten en begonia’s, maar laat die, door het creëren van veel beweging, ook los. Zo toont Pessers, in alle cirkels die in dit stilleven zichtbaar zijn, de hogere kwetsbare eenheid tussen vaste en beweeglijke vormen.
Biografie
Henriëtte Pessers (1899 – 1986) werd geboren in Tilburg. Op 25-jarige leeftijd vertrok zij naar Brussel waar zij van 1925 tot 1939 verbleef. De periode in in België (1925-1939) is de meest interessante in haar oeuvre. Zij onderging de invloed van het Vlaams Expressionisme en de school van Sint Martens Latem. Hier speelden kunstenaars als Constant Permeke, Valerius de Sadeleer, Gustave de Smet etc. voor haar een belangrijke rol. Zij werkte in de omgeving van Brussel en Oostende. In 1939 keerde zij terug naar Nederland, trouwde en vestigde zich in Heeze. Daar zette ze haar artistieke loopbaan verder.