De maaier
Prijs: Op aanvraag |
Schilder: Gustaaf de Smet |
Afmetingen: 25 x 21 zonder lijst; redelijk tot goede staat, licht vergeeld |
Signatuur: rechtsonder (handgesigneerd) 1919 |
Techniek: Houtsnede, drager Japans zijdepapier |
Beschrijving
Originele houtsnede, gemaakt door Gustave de Smet voor het blad Wendingen. Gebogen boer met sikkel. Veel beweging in dit werk door draaiende en kerende ronde vormen. Elk met hun eigen expressieve referentiepunt. De molen als beeld van de dramatische tredmolen van het boerenleven. De cirkel van het koren, bron van dan weer arbeid en dan weer voedsel. De kerk van God als bron van gemeenschap, over en weer, tussen mensen.
In het expressionisme is de houtsnede een even belangrijk uitdrukkingsmiddel als de schilder- en beeldhouwkunst. De techniek dwingt de kunstenaar tot een krachtige tekening zonder gevoelige nuanceringen, tot essentiële contrasten zonder kleurschakeringen. Gustaaf de Smet gaf net als een aantal andere kunstenaars, zoals Jozef Cantré (1890-1957) en Frits van den Berghe (1883-1939) de voorkeur aan linoleum, een materiaal dat zich gemakkelijker laat bewerken. In zijn vormgeving sluit hij sterk aan bij het Duits expressionisme.
Biografie
Gustaaf Franciscus (Gust) De Smet (1877 – 1943) was een Vlaams kunstschilder, hij signeerde zijn werken vaak met Gustav De Smet – Met Constant Permeke en Frits Van den Berghe behoort hij tot de grote drie van het Vlaamse Expressionisme – Samen vormden zij, voor en na de Eerste Wereldoorlog, de tweede kunstenaarsgroep van de Latemse Scholen, aan de Leie te Sint-Martens-Latem – Gustaaf De Smet was in deze groep, wel de kunstenaar die het langst onder kubistische invloed werkte