Christus aan het kruis in Brabants landschap
Prijs: Op aanvraag |
Schilder: Peter van den Braken |
Afmetingen: 70 x 64 inclusief lijst, werk is in goede staat |
Signatuur: rechtsonder, PA Van Den Braken, rond 1920 |
Techniek: Olieverf op doek |
Peter van den Braken schetst een wanhopig beeld met een vertroebelde aarde en lucht. De gevolgen van de schanddaad van de moord op de Goddelijke Liefde in persoon. In felle kleuren en met hoge contrasten eenzaamheid, vervreemding en ontbinding alom. Verwaarloosde graven, rondslingerende afrastering, vruchteloze akkers. Schamel, troosteloos, droefgeestig. Als uiteengevallen, chaotische puzzelstukken. Het is de zichtbare werkelijkheid van een aan het kruis genagelde Christus.
En toch, de stervende Jezus, zoon van God, nam zo de straf van de zondige mensen op zich. Zijn dood aan het kruis, kostbaarder dan alles wat dit leven te bieden heeft.
Biografie
Peter van den Braken werd geboren in 1896 in Eindhoven als zoon van Poulus Catharina (Pauw) van den Braken (1868-1963) en Maria Elisabeth Cecilia van Bakel (1894-1980). Hij was de jeugdvriend van Antoon Coolen, die ook landelijk vooral werd als streekromanschrijver van het Brabantse leven. Van den Braken was een bewonderaar van Vincent van Gogh. In het schildersdorp Heeze was de schilder Jan Kruysen zijn leermeester en had hij contact met zijn zoon Antoon Kruysen. Van den Braken woonde op vele plaatsen en reisde veel. Hij liep vroeg van huis weg. En reeds op twaalfjarige leeftijd besloot hij Brabant te verlaten om met zijn schildersbenodigdheden de wereld rond te trekken. Maar zijn hart en ziel was en bleef Brabant. Zo werkte hij in zijn jonge jaren onder andere in Brussel, Maastricht, Nijmegen, Amsterdam, Kortenhoef, Parijs, Londen en Rome. Vroeg in zijn leven werkte hij ook in Zwitserland, Frankrijk en Portugal. Later enige tijd in Finland, Noorwegen, Noord-Amerika. in Canada (Montreal en Toronto), Palm Beach in Florida en in Mexico City. Hij maakte vooral landschappen en stillevens, waarbij hij uitging van zijn geheugen en van schetsen. Maar eerst en vooral was en bleef hij, in het spoor van Jan Kruysen en diens zoon Antoon, toch bij uitstek de schilder van het fraaie Brabantse landschap met haar typische boerderijen.