Boerderij in de winter

Prijs: Op aanvraag
Schilder: Peter van den Braken
Afmetingen: 75 x 56 inclusief lijst, in goede staat
Signatuur: linksonder
Techniek: Gemengde techniek

 

Beschrijving

Peter van den Braken zet er in de werk een tandje bij. Hij vergroot de expressie van perspectief, kleuren, vorm, onderwerp en sfeer. In andere werken is er nog natuur, zijn er nog bomen, lucht, korenschoven, enz. Deze boerderij duldt echter, anders dan één boom, geen andere objecten in zijn omgeving, eist alle aandacht op voor zichzelf.
De sneeuw is het Leitmotiv in dit werk. De boerderij straalt wit en groots. Ze wordt verheven door de zuivere sneeuw. Die is in dit werk dubbel draagvlak voor haar schoonheid. De boerderij rust in de sneeuw, maar haar kracht wordt door het grootse besneeuwde dak fors uitvergroot. Zie de krachtige, indrukwekkende diagonale lijn van rechtsboven naar linksonder. Het dak raakt aan de linkerzijde zowat de grond.
Peter van den Braken laat in dit prachtige werk een expressionistisch hoogstandje zien.


Biografie 

Peter van den Braken werd geboren in 1896 in Eindhoven als zoon van Poulus Catharina (Pauw) van den Braken (1868-1963) en Maria Elisabeth Cecilia van Bakel (1894-1980). Hij was de jeugdvriend van Antoon Coolen, die ook landelijk vooral werd als streekromanschrijver van het Brabantse leven. Van den Braken was een bewonderaar van Vincent van Gogh. In het schildersdorp Heeze was de schilder Jan Kruysen zijn leermeester  en had contact met zijn zoon Antoon Kruysen.

Van den Braken heeft op vele plaatsen gewoond en hij heeft ook veel gereisd. Reeds op twaalfjarige leeftijd besloot hij Brabant te verlaten om met zijn schildersbenodigdheden de wereld rond te trekken.

Zo werkte hij in zijn jonge jaren onder andere in Brussel, Maastricht, Nijmegen, Amsterdam, Kortenhoef, Parijs, Londen en Rome. Vroeg in zijn leven werkte hij ook in Zwitserland, Frankrijk en Portugal. Later enige tijd in Finland, Noorwegen, Noord-Amerika. in Canada (Montreal en Toronto), Palm Beach in Florida en in Mexico City.

Hij maakte vooral landschappen en stillevens, waarbij hij uitging van zijn geheugen en van schetsen. Maar eerst en vooral was en bleef hij, in het spoor van Jan Kruijsen en diens zoon Antoon, toch bij uitstek de schilder van het fraaie Brabantse landschap met haar typische boerderijen.

 

 

Delen: