Boeren werkend in het open veld

Prijs: Op aanvraag
Schilder: Cor Noltee
Afmetingen: 94 x 72, inclusief lijst. Werkin goede staat, enig craquelé
Signatuur: rechtsonder
Techniek: Olieverf op doek

 

Beschrijving

Groot, panoramisch werk van Noltee. Het is een vroege ochtend in de zomer. We zien uitgestrekte velden in een groots heuvelachtig landschap. Bijna zoals in een berglandschap turen we over die golvende vlakte. De lucht is betrokken, maar rustig. De kleuren gedempt, zacht en natuurlijk. De sfeer is romantisch, idyllisch, bijna sprookjesachtig.
Midden in de uitgestrekte open velden zien we op afstand van elkaar twee groepen boeren langs een slingerende landweg. Aan de rechter kant doemt een rijp korenveld op met enkele schoven. Aan de andere kant zien we bewerkte percelen. Twee groepen boeren zijn er aan het werk. Aan de voorzijde drie boeren met een kar en manden. Een boerin, zittend, en twee diep gebogen boeren. Verderop ontwaren we een andere groep bij een smeulend vuur. In de verte zien we twee forse hooioppers, het resultaat van hun harde werk.
De boeren gaan op in het uitgestrekte land. Ogenschijnlijk zijn ze er de hulpeloze puzzelstukjes van. Toch moeten we ons niet vergissen. Noltee schildert in het landschap niet voor niets een slingerende weg naar de horizon, waar ultieme liefde en verlossing gloort.

Biografie 
Bernardus Cornelis Noltee (‘Cor’) werd op 25 mei 1903 in Den Haag geboren en overleed te Dordrecht op 2 januari 1967. Hij woonde en werkte in Den Haag, Parijs en Brugge. Hij stond bekend om zijn impressionistische ‘Haagse’ stijl.

Relaties in Brabant verschaften Noltee van juli tot eind 1933 onderdak in een huisje in Mierlo bij Eindhoven. Een belangrijke Brabantse connectie was sigarenfabrikant, kunstliefhebber en oprichter van het Van Abbe Museum in Eindhoven, Henri van Abbe (1880-1940). In diezelfde periode leerde hij de bekende schilder en arts Henri Wiegersma (1891-1969) uit Deurne (NB) kennen. Diens huis De Wieger was een belangrijke ontmoetingsplaats van kunstenaars. Eind 1933 keerde hij terug naar Den Haag.

Zijn verhuizing naar Brabant in de jaren 30 markeerde, onder invloed van de aldaar werkzame schilders, een overgang naar een meer expressionistische stijl. Hij maakte in Brabant landschappen, dorpsgezichten, maar ook interieurs en stillevens.

Delen: