Avond in de Peel

Prijs: Op aanvraag
Schilder: Peter van den Braken
Afmetingen: 80 x 67 inclusief oorspronkelijke lijst, werk is in  goede staat
Signatuur: linksonder
Techniek: Pastel

 

Beschrijving

Dit pastelwerk vermeldt geen locatie, maar uit bekendheid met andere werken weten wij dat het moet gaan om de Peel bij Deurne. En verder dat het vermoedelijk gaat om een voorbereidende stap voor het maken van een schilderwerk met als thema ‘De Peel’. Peter van den Braken maakte niet heel veel pastelwerk. Soms staat dat werk op zichzelf, soms (zoals in dit geval) ten dienste van zijn schilderwerk.
Peter van den Braken zag de eigen mystiek en diepte van het landschap. Hij schuwt de halve duisternis van de avond niet. Hij laat door verfijnd kleurengebruik licht door de duisternis heen schijnen. Dit werk toont dat licht en duisternis  nauw verweven zijn. Ze hebben elkaar nodig en leven door kleuren. Als van den Braken bij andere zgn. ‘lichtere’ werken, met donkere toetsen dat licht benadrukt, dan zien we in dit werk het omgekeerde gebeuren. Hier benadrukken lichte toetsen de donkere.
De armoede in de Peel was dramatisch en rampzalig. Van den Braken verhult die duisternis niet. Maar dwars door de duisternis van dit Peellandschap heen schijnt en straalt door dele kleuren het licht.

 

.

Biografie 

Van den Braken werd geboren in 1896 in Eindhoven als zoon van Poulus Catharina (Pauw) van den Braken (1868-1963) en Maria Elisabeth Cecilia van Bakel (1894-1980). Hij was de jeugdvriend van Antoon Coolen, die ook landelijk vooral werd als streekromanschrijver van het Brabantse leven. Van den Braken was een bewonderaar van Vincent van Gogh. In het schildersdorp Heeze was de schilder Jan Kruysen zijn leermeester  en had contact met zijn zoon Antoon Kruysen.

Van den Braken heeft op vele plaatsen gewoond en hij heeft ook veel gereisd. Reeds op twaalfjarige leeftijd besloot hij Brabant te verlaten om met zijn schildersbenodigdheden de wereld rond te trekken.

Zo werkte hij in zijn jonge jaren onder andere in Brussel, Maastricht, Nijmegen, Amsterdam, Kortenhoef, Parijs, Londen en Rome. Vroeg in zijn leven werkte hij ook in Zwitserland, Frankrijk en Portugal. Later enige tijd in Finland, Noorwegen, Noord-Amerika. in Canada (Montreal en Toronto), Palm Beach in Florida en in Mexico City.

Hij maakte vooral landschappen en stillevens, waarbij hij uitging van zijn geheugen en van schetsen. Maar eerst en vooral was en bleef hij, in het spoor van Jan Kruijsen en diens zoon Antoon, toch bij uitstek de schilder van het fraaie Brabantse landschap met haar typische boerderijen.

 

Delen: