Oud Brabants binnenhuisje te Hulsel

Prijs: Op aanvraag
Schilder: Zwart, Adrianus Johannes
Afmetingen: 75 x 66, inclusief ijst, werk in goede staat (met gaatje)
Signatuur: rechtsonder
Techniek: Olieverf op doek 

 

Beschrijving

Arie Zwart maakte het boereninterieur van de Brabantse Kempen onsterfelijk. Dit werk in groot formaat geeft het geheim prijs waarom dat zo is. Elk voorwerp is perfect geschilderd. Of het nu de sierborden boven de haard zijn, of de uien op de ladenkist. Ze spreken elk hun eigen kleurrijke en ingetogen taal. De inzet van Zwart in dit werk is dus volledige gelijkberechtiging van alle voorwerpen: groot of klein, kostbaar of goedkoop, door mensenhand gemaakt, of niet. Precies zoals de boeren het wilden.

Zwart bereikt het grotere goed van dit werk verder door het egale, blanke, zuivere licht met weinig of geen schaduwwerking. Ook speelt een geduchte rol het stevig, strak en perspectiefrijk vormgegeven interieur, dat toch intiem en knus blijft. Verder is de kracht van dit interieur, hoe vreemd het ook klinkt, juist het exterieur. De boerderij als geheel dus, die door de vormen van deze binnenkamer “onzichtbaar”, maar oh zo effectief, aanwezig is. Dat laatste element, de stem van het aanwezig afwezige klinkt luid in dit werk. Niet alleen door de robuuste vormgeving, drager van dat grotere onzichtbare geheel, maar ook door het innige en lichtvoetige samenspel van de afzonderlijke boerendingen. Een grotere geborgenheid dus door de boerderij en de wereld eromheen.

Veel, en nog veel meer, maken dit werk tot een belevenis. Een feest en groot genot is het om elk voorwerp op dit doek tijd te geven en afzonderlijke te bekijken en bevragen. Een verademing dit werk uit een tijd, toen er nog geen pc, stereotoren of flatscreen te bekennen was….

Biografie 

Arie Zwart en zijn vrouw kwamen  in 1933 vanuit Rijswijk naar de Kempen. Eigenlijk waren ze op weg naar Frankrijk, maar toen het oog viel op een van die typische Kempische dorpjes stopte de reis en besloot Zwart op die plek te gaan schilderen. Hij zocht de pittoreske plaatsjes op. Die bleven zo, en gelukkig maar, voor altijd bewaard.

Het omvangrijke werk van Arie Zwart (1903-1988) is, sterk beïnvloed door de Haagse School. Een richting in de schilderkunst waarmee ook van Gogh in nauw contact stond. Daarin spelen licht, stemming, impressie, maar ook expressie een belangrijke rol. Zwart maakte in die lijn onder meer landschappen, stillevens, en plassen. De schilder bond zich niet aan een bepaalde streek en trok het liefst rond per boot of woonwagen door heel Nederland, maar ook daarbuiten. Hij bleef levenslang een band met Brabant, en dan met name de Kempen behouden. In zijn latere werken gaat hij onder invloed van zijn reizen door Zuid Europa over op een lichter palet.

Delen: