Boerderijen en boerenbedrijf bij de Stabregtse heide

Prijs: Op aanvraag
Schilder: Cor Noltee
Afmetingen: 75 x 58, inclusief lijst. Werk is in goede staat.
Signatuur: linksonder,
Techniek: Olieverf op doek

 

Beschrijving

Fraai hoekje van het Brabantse land bij Heeze. Als dramatische expressie de Brabantse periode van het werk van Noltee kenmerkt, dan is in dit werk de toont niettemin zacht, licht en landelijk. Naar achteren geschoven op het erf zien we boerderijen harmonieus tegen elkaar rusten. Het lijkt zo maar een druk moment op een dagelijkse werkdag van de boeren pal naast de heide in Heeze.
Op de voorgrond een majestueuze boerderij, afgebakend door een hekwerk. Afgetekend tegen een witte muur zien we blauwe luiken met stevige vensterramen. Het rieten dak neigt met een holle glooiing naar beneden. Daaronder, buiten de contouren van de boerderij een pittoresk voorhuisje.  Onder een forse hooiberg scharrelen kippen. Verder zien we een boer naast een openstaande schuurdeur druk doende op zijn kar staan. Zijn paard wacht geduldig op hem. Noltee kan het als geen ander uittekenen. Aan het einde van het erf is er te midden van alle bedrijvigheid een rustpunt in dit werk: een fraaie doorkijk naar de Strabregtse heide.
Op de achterzijde van dit werk met potlood meer specifieke informatie over locatie en bewoners van de boerderijen op dit werk. Die staan op 190m van de splitsing Rul. De boerderij links is van Van Asten, rechts van Bierings.

 

Biografie 

Bernardus Cornelis Noltee (roepnaam Cor) werd op 25 mei 1903 in Den Haag geboren en overleed te Dordrecht op 2 januari 1967. Hij woonde en werkte in Den Haag, Parijs en Brugge. Hij stond bekend om zijn impressionistische ‘Haagse’ stijl.

Relaties in Brabant verschaften Noltee van juli tot eind 1933 onderdak in een huisje in Mierlo bij Eindhoven. Een belangrijke Brabantse connectie was sigarenfabrikant, kunstliefhebber en oprichter van het Van Abbe Museum in Eindhoven, Henri van Abbe (1880-1940). In diezelfde periode leerde hij de bekende schilder en arts Henri Wiegersma (1891-1969) uit Deurne (NB) kennen. Diens huis De Wieger was een belangrijke ontmoetingsplaats van kunstenaars. Eind 1933 keerde hij terug naar Den Haag.

Zijn verhuizing naar Brabant in de jaren 30 markeerde, onder invloed van de aldaar werkzame schilders, een overgang naar een meer expressionistische stijl. Hij maakte in Brabant landschappen, dorpsgezichten, maar ook interieurs en stillevens.

Delen: