Heideven bij Bladel

Prijs: Op aanvraag
Schilder: Joseph Gindra
Afmetingen: 48  x 63 cm, met lijst, in goede staat
Signatuur: rechtsonder; Herkomst: Brabantse Kunstgalerij
Techniek: Olieverf op board


 

Beschrijving

Joseph Gindra schildert in dit werk met groot artistiek kunnen een Brabants heideven bij Bladel. Zijn ven is natuurlijk gevormd, met een aantal fraaie uitlopers. Het mondt in de verte wonderlijk uit in de horizon, op een punt dat meteen herkenbaar is als een kerk. Gindra schildert die als een verticale, minuscule opgaande lijn. In het groter geheel van het schilderij is dat baken onooglijk. En toch, hoe vol met symboliek, verheven en heilig! Zo onaanzienlijk als de lumineuze kerk is, ze is -samen met de enige mens op dit toneel aan de linker voorzijde- de sleutel tot dit werk. Fraai is haar ligging aan de horizon, begrenst door een rechte, vaag lichtblauwe strook. Van bovenaf wordt de kerk belicht door een grandioze hemel met sprankelende wolken. De kleine streep aan de horizon beheerst en schakelt tussen ‘boven’ en ‘beneden’ en houdt zo de harmonie van al het levende wonderlijk in stand. Pas als de kijker dit kunstwerk beschouwt en schakelt vanuit de kerk, dus naar beneden in de richting van de aarde, en naar de hemel en de wolken toe, voelt hij haar onthullende, overdadige kracht. Kortom, vanuit één centraal punt schept Gindra, door het baken van het geloof, het gemeenschappelijk perspectief van dit werk.

Als we naar beneden gaan zien we vanuit de kerk, denkbeeldig in de vorm van een wijde driehoek, twee lange lijnen lopen, Dat zijn de oevers van het heideven, met daartussen het grote water, en er omheen al het andere heerlijke van dit schilderij.

Aan de voorzijde is het werk sterk gedetailleerd en uitgewerkt. De heide, met tal van springlevende planten aan de onderkant, nodigen de toeschouwer direct uit om het kunstwerk beter in beeld beeld te krijgen en verder te bekijken. Zie bijvoorbeeld de mystieke grove den, fraai vertakt en gehuld in fonkelende, diep groenbruine kleuren. En dan de visser. Die is in zijn traditionele blauwe Brabantse boerenkiel met zwarte pet en vergezeld door zijn hond, bijna als levend persoon herkenbaar.

Of is die zo herkenbare Brabantse boer toch geen visser? Is datgene wat de boer stevig vasthoudt geen hengel, maar een geweer? Bij het verder verkennen en bewonderen van dit werk wordt  duidelijk dat de enige mens op dit toneel een jager is. Die maakt zich klaar voor zijn dodelijk schot op de eenden, die nu nog op afstand argeloos op het ven voort dobberen. Zijn trouwe en onschuldige hond, naast hem, staat klaar om zijn opdracht uit te voeren. De stilte in dit werk is nog overdadig en schilderachtig. Maar het drama, met de ontknoping van het schot van de mens, zal de Hemelse stemming acuut verbreken.

Productgalerij

Een ander, vergelijkbaar schilderwerk van Joseph Gindra. De locatie is identiek. Verder nog een afbeelding van een karakteristieke grove den, vaak bij stuifzanden en heiden met oppervlakte water te vinden.

 

Biografie 

Jozef Gindra werd geboren in 1862 in Jemeppe sur Meuse, vlakbij Luik. Hij overleed in 1938 in Bladel. Hij was dus een tijdgenoot van Vincent van Gogh. Zijn opleiding begon hij in 1897 te Elsene. Kort daarna werd hij toegelaten aan de Academie van Brussel, onder leiding van Jean Portaels. Gindra was goed bevriend met kunstschilder Victor de Buck. Die had op doorreis tussen Antwerpen en Eindhoven het kleine plaatsje Bladel ontdekt, gelegen in de Brabantse Kempen vlak over de Nederlandse grens. De Buck ging erheen om te fotograferen. Gindra was zo geïntrigeerd door het schilderachtige plaatsje dat hij er in omstreeks 1890 met zijn gezin ging wonen. Daar schilderde hij voornamelijk het boerenleven, geïnspireerd door Vincent van Gogh. Verder maakte hij ook enkele fraaie bloemstillevens.

 

 

Delen: